Sunday 27 January 2013

Teka-teki Imam Al-Ghazali

Sape Imam Al-Ghazali. Mungkin kite lebih mengenali Aaron Aziz, Lisa Surihani, Hazama, Mat Yo dan Safee Sali. Beliau seorang tokoh ulama dan cendikiawan Islam yang luas pengetahuannya. 


Suatu hari Imam Al-Ghazali berkumpul dengan murid-muridnya lalu bertanya..


Imam Ghazali = “Apakah yang paling dekat dengan kita di dunia ini?”
Murid 1 = “Orang tua”
Murid 2 = “Guru”
Murid 3 = “Teman”
Murid 4 = “Kaum kerabat”
Imam Ghazali = “semua jawapan itu benar, tetapi yang paling dekat dengan kita ialah MATI. Sebab itu janji Allah S.W.T bahawa setiap yang bernyawa pasti akan mati” (Surah Ali-Imran :185)


Imam Ghazali = “Apakah yang paling jauh dari kita di dunia ini?”
Murid 1 = “China”
Murid 2 = “Bulan”
Murid 3 = “Bintang”
Murid 4 = “Matahari”
Imam Ghazali = “semua jawapan itu benar, tetapi yang paling benar adalah MASA LALU. Oleh sebab itu kita harus menjaga hari ini, hari esok dan hari2 yang akan datang dengan perbuatan yang sesuai dengan ajaran Agama”


Imam Ghazali = “Apakah yang paling besar didunia ini?”
Murid 1 = “Gunung”
Murid 2 = “Matahari”
Murid 3 = “Bumi”
Imam Ghazali = “semua jawapan itu benar, tetapi yang paling besar sekali adalah HAWA NAFSU (Surah Al-A’raf:179). Maka kita harus hati-hati dengan nafsu kita, jangan sampai nafsu kita membawa ke neraka”


Imam Ghazali = “Apakah yang paling berat didunia?”
Murid 1 = “Baja”
Murid 2 = “Besi”
Murid 3 = “Gajah”
Imam Ghazali = “semua jawapan itu benar, tetapi yang paling berat sekali adalah MEMEGANG AMANAH (Surah al-Azab:72. Tumbuh-tumbuhan, binatang, gunung, dan malaikat semua tidak mampu ketika Allah S.W.T meminta mereka menjadi khalifah (pemimpin) di dunia ini. Tetapi manusia dengan sombongnya berebut-rebut menyanggupi permintaan Allah S.W.T sehingga banyak manusia masuk ke neraka kerana gagal memegang amanah”


Imam Ghazali = “Apakah yang paling ringan di dunia ini?”
Murid 1 = “Kapas”
Murid 2 = “Angin”
Murid 3 = “Debu”
Murid 4 = “Daun-daun”
Imam Ghazali = “semua jawapan itu benar, tetapi yang paling ringan sekali di dunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat”


Imam Ghazali = “Apakah yang paling tajam sekali di dunia ini?”
Murid-murid dengan serentak menjawab = “Mata pedang!!!”
Imam Ghazali = “semua jawapan itu benar, tetapi yang paling tajam sekali didunia ini adalah LIDAH MANUSIA. Kerana melalui lidah, manusia dengan mudahnya menyakiti hati dan melukai perasaan saudaranya sendiri” 


Wasiat Imam Al Ghazali


Imam Al-Ghazali pernah berwasiat agar ditinggalkan 4 perkara bagi menjaga keelokan akhlak iaitu :
1.Janganlah kamu suka berbahas dengan seseorang mengenai sesuatau perkara seboleh yang mungkin kerana ia lebih banyak mendatangkan keburukan berbanding kebaikan.Ia adalah punca ahlak buruk seperti riya' , hasad dengki,bermusuhan,bangga diri dan sebagainya.Jika terpaksa juga berbahas maka kamu mesti mempunyai 2 tanda pada niat dalam hatimu iaitu :
  • Kamu mengakui sesuatau kebenaran tidak kira ia berada di sebelah kamu atau pihak lain
  • Kamu lebih suka mencari kelemahan dirimu daripada mencari kelemahan orang lain
2. Elakkan dirimu daripada menjadi pendakwah yang mengajak kepada kebaikan sekiranya kamu sendiri belum melaksanakannya
3. Jangan bergaul dengan pemimpin atau pembesar yang zalim malah jika boleh jangan berjumpa dengan mereka kerana lebih banyak padahnya daripada faedahnya.
4. Jangan menerima sebarang pemberian daripada golongan pembesar walaupun kamu tahu pemberian itu adalah daripada sumber yang halal kerana dibimbangi kamu akan terhutang budi sehingga takut untuk menegur kesalahannya
Petua Memilih Kawan dari Imam Al-Ghazali

Imam al-Ghazali ada menerangkan tentang kawan yang baik dan kawan yang tidak baik..

Pertama :
PILIH kawan yang berakal.
JANGAN pilih kawan yang bodoh kerana akan menjadi musuh dan menyakitkan hati.


Kedua :
PILIH kawan yang berakhlak.
JANGAN pilih kawan yang jahat kerana akan dirangsang nafsu jahatnya itu..

Ketiga :
PILIH kawan yang soleh.
JANGAN pilih kawan yang fasik kerana akan diajar kita kepada pekerjaan dosa dan maksiat.

Keempat :
PILIH kawan yang bersederhana.
JANGAN pilih kawan yang tamak kerana akan menjadi racun yang berbisa kepada sifat pemurah.

Kelima :
PILIH kawan yang bercakap benar.
JANGAN pilih kawan yang selalu bercakap bohong kerana akan memusnahkan jiwa.



Surat Imam Al Ghazali kpd anak muridnya

Wahai anak!

Memberi nasihat itu senang, manakala menerimanya adalah sulit. Kerana, pahit bagi hawa nafsu yang memang menyukai perkara perkara terlarang. Terutama dikalangan para penuntut ilmu, kerana terlalu sibuk mencari kebesaran diri dan kemegahan duniawi. Ia menyangka dalam ilmu itu terkandung keselamatan dan kebahagian dan ia juga menyangka ia tidak perlu beramal. Inilah kepercayaan yang salah!

Ia tidak sedar bahawa, ia akan dipertanggungjawabkan dengan ilmu yang ia miliki. Seperti sabda Nabi SAW "orang yang berat menanggung seksa di hari Akhirat kelak adalah orang yang berilmu namun tidak mendapat menfaat dari ilmunya".

Wahai anak!

Janganlah hidup dalam kemiskinan amal dan kehilangan keinginan untuk bekerja. Yakinlah, ilmu tanpa amal semata mata tidak akan mampu menyelamatkan manusia. Jika di suatu medan, seorang perajurit lengkap bersenjata berhadapan dengan seekor singa yang kuat, mampukah senjata menyelamatkan diri sang perajurit tersebut? Senjata sahaj tidak mampu membantu kecuali senjata tersebut diangkat dan digunakan. Begitulah perumpamaan seorang manusia, jika membaca dan menelaah beribu bahan bacaan, jika tiada amal, maka ilmu tersebut tidak mendatangkan faedah.

Wahai anak!

Berapa malam yang engkau berjaga untuk mengulang ngulang ilmu, membaca buku dan engkau haramkan tidur keatas dirimu. Aku tidak tahu apakah yang mendorongmu. Jika yang menjadi pendorong adalah kesenangan dunia dan kemewahan harta, malanglah dirimu. Namun jika pendorongmu adalah keinginan untuk menghidupkan syari'at Rasulullah SAW dan menyucikan budi pekertimu serta menundukkan hawa nafsumu yang tidak pernah lelah mengajak kepada kejahatan, maka beruntunglah engkau. Benar kata penyair, "biarlah mengantuk menyiksa mata, akan sia-sia jika tidak kerana Allah semata".

Wahai anak!

Hiduplah seperti mana yang engkau mahu. Ingatlah, bahawasanya engkau akan mati. Dan cintailah siapa yang engkau sukai, namun ingat engkau akan berpisah dengannya. Dab berbuatlah apa sahaja yang engkau inginkan, namun ingatlah, engkau akan dipertanggungjawabkan keatas semuanya.


Sumber : 
http://luvislam92.blogspot.com/2010/02/teka-teki-imam-al-ghazali.html
http://saturenungan.blogspot.com/
http://www.rela.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=989%3Awasiat-imam-al-ghazali&catid=260%3Amutiara-kata&Itemid=1116&lang=ms
http://darulruqiyyah.blogspot.com/2012/02/5-tips-memilih-kawan-dari-imam-al.html
http://busuk.org/ping/view/272041

No comments:

Post a Comment